Backwaters i Alleppey och slut på Indien

God morgon, Alleppey

Det är svårt att nämna Kerala utan att komma in på Backwaters. Dessa är kanaler och sjöar som vindlar mellan djungel, risfält och byar precis innanför kusten, och här kan man åka på allt mellan en stor lyxig flodbåt med A/C och parabolantenn till liten kanot. Många tar en dag eller två och bor ombord på en husbåt, men vi tog ett billigare och mindre tidsödande alternativ då vi bara hade ett par dagar kvar innan flyget till Sri Lanka – en halvdag på en kanot. Jag måste säga att jag är glad över beslutet.

Soluppgång över sjön

Klockan 6.45, precis i gryningen väntade vår kanotförare på oss. Vi lade ner våra ryggsäckar i mitten på kanoten och tog plats på förvånansvärt sköna dynor. Sedan gled vi ut i tystnaden.

Längs kanalkanterna låg de stora båtarna och inväntade sina gästers uppvaknande, men så här tidigt var det bara vi och ett fåtal fiskare ute. Vår förare började med att ro oss ut till en stor sjö, där små öar av vattenväxter guppade undan i vågorna från kanoten. På en stock satt en liten flock med vattenfåglar, och under träden och palmerna som kantade sjön flög små klarblå kungsfiskare.

Liten nejad i kanalen

Efter en timmes tystnad, med en frukost i magen, började vi höra de större båtarnas motorer. Det var nu som vår förare styrde in oss i de mindre kanalerna, där bara kanoter kunde komma in under broarna. Här pågick vardagslivet för de bönder och  fiskare som hade sina hus precis innanför kanalen. Kvinnor diskade, rensade fisk och tvättade kläder, barn badade, män tvättade sig. Och de flesta brydde sig inte det minsta att en liten kanot med två turister tittade på. Några barn vinkade glatt förstås, som alltid. Bakom husen bredde gigantiska risfält ut sig.

Magiskt ljus i småkanalerna

Det var väldigt fridfullt att glida i stora sjöar och små kanaler i tystnad. Om vi skulle få göra en ny backwatertur så skulle vi välja samma alternativ igen. Mycket hellre en halvdags avkoppling för oss själva ackompanjerat av vågskalp från en åra, än en puttrande motorbot med andra familjer och högljudda barn. Vi kände nästan lite medlidande till de som svepte förbi oss och bara fick en snabb överblick med motordunk, när vi hade den mest fridfulla morgonen vi har haft på länge.

Vidare till Cochin

På eftermiddagen tog vi bussen vidare uppåt i Kerala, till vår slutstation innan Sri Lanka, Cochin. Vår sista dag i Indien tog vi färjan ut till Fort Cochin och strosade omkring. På kvällen åt vi en dyr men god måltid på Grand Hotel, och tackade Indien för denna gången. Vi ses igen om ett år!

Andra berättelser från vår resa

• Semester i VarkalaSemester i Varkala Varkala är turisttillhållet för backpackers och de som vill ha något mindre turistigt än Goa. Här ligger restauranger med fritt WiFi vägg i vägg med affärer som säljer […]
  • Tillbakablick: Taj MahalTillbakablick: Taj MahalVi är i ett månadslångt retreat i Nepal. Tillbaka 12/12. Detta är ett automatpublicerat inlägg vi skrev innan vi gick in. Så ni inte glömmer bort oss.   Även med huvudvärk […]
  • Frukost på 4200 meters höjdFrukost på 4200 meters höjdDet är förbannat kallt. Jag har en funktionströja, en fleacetröja och en jacka på mig. Ändå fryser jag lite. Klockan är inte mer än runt sex på morgonen. Här går lägger man sig tidigt för […]
  • Grönt te i DarjeelingGrönt te i Darjeeling - No sugar for green tea, säger hon. Jag mumlar tillbaka godkännande, men hon har redan vänt sig om och burit bort sockerfatet. Det var ingen fråga tydligen. Grönt te utan socker […]
  • God jul från VarkalaGod jul från Varkalahttpvh://www.youtube.com/watch?v=Sz266Oe21BI